Det finns en hel del att tänka på som bilägare. Inte nog med att man skall kunna finansiera den försäkra den och serva den. Man bör även kunna fixa lite med den om olyckan är framme. Det kan nämligen bli ganska dyrt om man måste besöka en verkstad för minsta lilla företeelse.
En vanlig åkomma på bilar är stenskott
Stenskott kan drabba både plåt och glas på bilen. Att laga stenskott på bilglas är ganska avancerat så det rekommenderar vi att du anlitar en bilglasmästare för. Gör man minsta fel så kan nämligen skadan förvärras vilket kan leda till att man får byta hela rutan vilket kan bli väldigt kostsamt. Att laga stenskott i plåten själv är däremot något man kan göra hemma om man är lite händig och försiktig.
Läs vidare så skall vi ge dig lite tips inom detta område.
Två grundregler
Det finns i huvudsak två grundregler när det kommer till att laga stenskott i plåten själv. Dessa är att man måste göra det drabbade området rent samt att det måste vara fritt från rost. Slarvar man med dessa grundregler så kommer allt annat jobb vara förgäves – slutresultatet kommer inte bli snyggt helt enkelt.
Innebörden av detta är exempelvis att man får börja med att kolla på skadan (inget stenskott liknar det andra). Har det uppkommit lös lack runt skadan så får man ta en kniv till hjälp och försiktigt peta bort den lösa lacken.
Vid uppkomst av rost så tar man ett sandpapper till hjälp, förslagsvis storleken 200, och försiktigt sandpapprar bort rostbildningen.
Vad är det för typ av skada?
Som vi tidigare nämnt så kan stenskott i plåten se väldigt olika ut. Har skadan inte trängt igenom grundlacken så kanske det räcker med puts, avfettning och sedan polish. Har stenskottet däremot orsakat ett hål så behöver fylla hålet med färg. Naturligtvis gäller det att då använda samma färg som bilen i övrigt har. Vet du inte bilens färgkod så brukar detta stå i bilens handbok.
När man fyller hålet med färg så kan man ta hjälp av en tändsticka alternativt tandpetare för att inte fylla hålet med för mycket färg. Om skadan oturligt nog är större så bör man ta hjälp av en liten pensel för att färglägga skadan och vid ännu större skador så används istället med fördel spray. Oavsett hur stor skadan är eller vilka hjälpmedel man använder för färgläggningen så gäller att inte skapa en ”kant” runt skadan av färg. Blir det en kant kan den nämligen vara svår att få bort. Om du gör jobbet ute så är det att rekommendera att göra jobbet när det är mulet och inte när det är gassande sol.
När väl färgläggningen är gjord så är det dags att slipa igen. Detta gör man med hjälp av sandpapper (med 2000 i storlek). Nu slipar man helt enkelt på skadan så att den blir jämn och fin. När detta är klart så är det dags för rubbing, en (ren) trasa och sedan är det bara att börja putsa. Nu är det klart!